meal_>JSME 編集の要約なし |
細 (1版 をインポートしました) |
(相違点なし)
|
2023年10月14日 (土) 16:27時点における最新版
interprofessional educationの略.多職種連携教育と訳されることが多い.最近では,学習者中心の考え方から,interprofessional learning(IPL)が用いられることもある.英国では,1987年にCAIPE(Centre for the Advancement of Interprofessional Education)が立ち上がった.日本でも,2008年に日本保健医療福祉連携教育学会(JAIPE:Japan Association for Interprofessional Education)が発足している.
WHOは,1988年に“the process by which a group of students or workers from the health-related occupations with different backgrounds learn together during certain periods of their education, with interaction as the important goal, to collaborate in providing promotive, preventive, curative, rehabilitative, and other health-related services.(異なる背景を持つ保健関連職種の学生と医療者が,健康増進,予防,治療,リハビリテーションなどの保健関係のサービスにおいて協働するために,相互協力を重要な目標とし,教育のある一定の時期に共に学ぶプロセス)”と定義した.
CAIPEは2002年に,"Interprofessional Education occurs when two or more professions learn with, from and about each other to improve collaboration and the quality of care(IPEは,二つ以上の医療専門職が協働やケアの質を向上させるために,互いに学び合うときに生まれる)"とした.